الثلاثاء، 8 أكتوبر 2024

حول معنى لا إله إلا الله.. الجمال و التوحيد الحقيقي

 تابع النقل السابق // 

جمالية التوحيد : 

لا إله إلا الله، هي كلمة في غاية اللطافة والبهاء،  القليل  من يتذوقونها حقا ولم يصرفهم عن فضاءاتها الجميلة ومواجيدها الجليلة خلل! 

 

 

إن عدم إدراك لا إله إلا الله ذوقا ووجدانا كان سببا في تضييع كثير من معاني الدين وكثير من منهجه المستقيم. 


..فعبارة لا إله إلا الله عند كثير من الناس ما هي إلا شعار الدخول إلى الإسلام واكتساب صفة مسلم فقط، بلا عمق ودفء وود وبأقل مقتضى ملزم من الحس والعلم والعمل،  بل في أحسن الأحوال تجد المرء يحصر عقيدة لا إله إلا الله في الحاكمية لله تعالى دون بقية المحاب والعبادات.


.. أما هذه العقيدة فنبعها هو توحيد المحبة بعد المعرفة أو يقظة الفطرة، هذا هو الأصل الذي تفرعت منه فروع شتى، ((ومنها توحيد الحاكمية نفسه والطاعة والولاء والمناصرة، ولا تدخل المحبة على قلب ممتلئ فقبلها تخل ونفي وتفريغ وتطهير، وكفر بالأنداد والطواغي البشرية والرمزية، منعا للشرك في المحبة أو في التلقي أو في التبتل والدعاء والتولي وغيرها )) ، فلقد جعلنا الجزء محل الكل، والفرع محل الأصل! 

 

 

 

 

 

لا إله إلا الله كلمة قلبية لها انعكاس عملي، إنها تعبير عن الخضوع الوجداني التام لله، نعم قلت الوجداني، بعد العلم والمعنى يكون الانفعال فالقول والعمل .. علم فامتنان وإجلال وأدب، فمشاعر دفاقة وعرفان.. فالتزام وانقياد وامتثال بيقين وقبول للحكم والنسك والولاية وكل منهجها.


كذلك وردت في سياقها القرآني، وتأتي أركانها وشروطها ونواقضها تبعا لذلك، فلها باعث قلبي وعقلي ولفقدها وفقد معناها مظاهر تدل عليه .. ويتفاوت المؤمنون في شدة المحبة باطنا كما يتفاوتون في العلم والتقرب بالعمل ظاهرا.


 

 

 

ولو تأملت هذه العبارة العظيمة لا إله إلا الله في اللغة لوجدتها تقوم على لفظتين أساسيتين


أعرف المعارف الحق المبين  (الله) و (الإله) 


 أما كلمة الله، فهو لفظ الجلال، الاسم العلم على الذات الإلهية، الاسم الجامع لكل الأسماء الحسنى والصفات الإلهية العلا، ولفظ الله فرد في اللغة، لا يجمع ولا يتعدد.


أما كلمة الإله فهو لفظ وصف يدل على معنى شعوري قلبي وجداني، أي لفظ دال على أحوال القلب، كالحب والبغض، والفرح والحزن، والشوق والأسى والرغبة والرهبة ...

 

 

 

 

 أصلها قول العرب: «أَلِهَ الفَصِيلُ يَأْلَهُ أَنهَا» إذا ناح شوقا إلى أمه، والفصيل: ابن الناقة إذا فطم وفصل عن أمه.. منع الرضاع، حيث يحبس في الخيمة وتترك أمه في المرعى، حتى إذا طال به الحال، ذكر أمه وأخذه الشوق والحنين إليها فناح وأرغى رغاء أشبه ما يكون بالبكاء، فيقولون: «أَلِهَ الفَصِيلُ»، فتكون أمه

بذلك كإلهه المحبوب المطلوب المرغوب بالمعنى اللغوي، أي ما يَشُوقُه وبلا شك سيطيعها ويتبعها.

 

 


فقول المومن لا إله إلا الله تعبيرا عما يجده في قلبه من تعلق بربه تعالى، أي لا محبوب إلا الله، ولا مرهوب إلا الله، ولا يملأ عليه عمارة قلبه إلا قصد الله، إنه أشبه ما يكون بذلك الفصيل

الصغير الذي ناح شوقا إلى أمه إذ أحس بألم الفراق ووحشة البعد. 

 


قال ابن القيم: " فمن لا محبة له لا إسلام له البتة، بل هي حقيقة شهادة أن لا إله إلا الله. فإن الإله هو الذي يألهه العباد حبا وذلا، وخوفا ورجاء، وتعظيما وطاعة له، بمعنى مألوه: وهو الذي تألهه القلوب، أي تحبه وتذل له فالمحبة حقيقة العبودية". 


وقال أيضا: "الإله هو الذي تألهه  القلوب محبة وإجلالا وإنابة وتعظيما وذلا وخضوعا وخوفا ورجاء وتوكلا".


وحينما نتحدث عن المحبة فهي بمفهومها القرآني الجامع المانع، لا ما ذهبت إليه طوائف من الغلاة الذين أبطلوا كل منازل الإيمان من خوف ورجاء، كلا بل لا تقوم المحبة إلا على جناحي الخوف والرجاء، والقرآن والسنة واضحان في هذا غاية الوضوح، ولا يزيغ عنهما إلا جاهل أو صاحب هوى، يقول تعالى عن صفوة أنبيائه ورسله : ﴿إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ﴾ [الأنبياء: 90].


منقول بتصرف من كتاب  فوائد وخواطر وقبسات إيمانية منتقاة من الكتاب الرائع جمالية الدين للشيخ : فريد الأنصاري 

 سائلا الله التوفيق والسداد والقبول والإخلاص.





Ai translated 
Continue the previous transfer // 
The beauty of monotheism: 
There is no god but Allah, it is a word of the utmost elegance and splendor, few truly taste it and are not distracted from its beautiful spaces and sublime ecstasies by a defect! 

The failure to realize there is no god but Allah in taste and conscience was the reason for wasting many of the meanings of religion and many of its straight path. 

..The phrase there is no god but Allah for many people is nothing but a slogan for entering Islam and acquiring the status of a Muslim only, without depth, warmth, and friendliness and with the least binding requirement of sense, knowledge, and action, but in the best of cases you find a person confining the belief there is no god but Allah to the sovereignty of Allah Almighty without the rest of the love and worship. 

 .. As for this belief, its source is the unification of love after knowledge or the awakening of the innate nature. This is the origin from which various branches have branched out, ((including the unification of sovereignty itself, obedience, loyalty and support. Love does not enter a heart that is full, for before it there is emptiness, denial, emptying and purification, and disbelief in human and symbolic rivals and tyrants, to prevent polytheism in love or in receiving or in devotion, supplication, guardianship and other things)), for we have made the part the place of the whole, and the branch the place of the origin! 

There is no god but Allah is a word of the heart that has a practical reflection. It is an expression of complete emotional submission to God. Yes, I said emotional. After knowledge and meaning comes emotion, then speech and action.. knowledge, then gratitude, reverence and politeness, then overflowing feelings and recognition.. then commitment, submission and compliance with certainty and acceptance of the rule, ritual and guardianship and all its methods. 

 It was also mentioned in its Quranic context, and its pillars, conditions and nullifiers come accordingly, so it has a heart and mind motive, and its loss and the loss of its meaning have manifestations that indicate it.. Believers vary in the intensity of their love inwardly, just as they vary in their knowledge and closeness through work outwardly.

If you contemplate this great phrase, there is no god but Allah, in the language, you will find that it is based on two basic words

I know the clear, true knowledge (Allah) and (the deity)

As for the word Allah, it is the word of majesty, the proper name for the divine self, the name that includes all the beautiful names and sublime divine attributes, and the word Allah is unique in the language, it is not plural or multiple.

 As for the word god, it is a descriptive word that indicates a sentimental, emotional, and heartfelt meaning, i.e. a word that indicates the states of the heart, such as love and hate, joy and sadness, longing and sorrow, desire and awe...

Its origin is the saying of the Arabs: "The young camel is weaned and separated from its mother", and the young camel is the son of a female camel when it is weaned and separated from its mother... prevented from breastfeeding, as it is confined in the tent and its mother is left in the pasture, until if the situation is prolonged, it remembers its mother and is overcome by longing and yearning for her, so it wails and roars in a way that is most similar to crying, so they say: "The young camel is weaned", so its mother is

In that way, like his beloved, desired, and wanted god in the linguistic sense, i.e. what he longs for, and without a doubt he will obey her and follow her.

 The believer’s saying, “There is no god but God,” is an expression of what he finds in his heart of attachment to his Lord, the Most High. That is, there is no beloved but God, and no fear but God, and nothing fills the heart’s structure except the intention of God. It is most similar to that little foal that wailed in longing for its mother when it felt the pain of separation and the loneliness of distance. 


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق